طراحی باغ موزه ی فرهنگ معاصر تبریز با رویکردی به مفهوم درون گرایی در معماری ایرانی

پایان نامه
چکیده

امروزه طراحی فضاهای سبز شهری و ترکیب و پیوند موثر آن ها با نیازها و عملکردهای فرهنگی- تفریحی همانند موزه ها، نقش مهمی در رشد و توسعه ی فرهنگی شهر و جاذبه های گردشگری آن ایفاء می کند. به طوری که موزه های معاصر می کوشند تا در بستری طبیعی، همراه با مناظر و چشم اندازهای آن، به حفظ و نمایش میراث معنوی جوامع و برقراری تعاملات اجتماعی و تبادل افکار در محیطی آزاد و به دور از هیاهو و آشفتگی های شهری بپردازند. در این میان، شهر تبریز که در طول سالیان متمادی از تاریخچه و فرهنگی غنی برخوردار بوده و ضمن حفظ و تداوم اصالت فرهنگی خویش در دوران معاصر، همواره عناوینی چون شهر اولین ها، پایتخت افتخارات و حماسه ها و ... غیره را به خود اختصاص داده است، از نظر دارا بودن چنین فضاهای سبز شهری با هویت و عملکرد فرهنگی مناسب برای گفتگو و تعاملات مردمی، در وضعیت نامناسبی به سر می برد. بنابراین با توجه به این امر، موضوع پیش روی رساله ی حاضر طراحی باغ- موزه ای برای تجلی «دستاوردهای فرهنگی معاصر شهر تبریز» در کنار نمایش «آثار فرهنگی- هنری اصیل و گذشته این شهر» می باشد. اهداف اصلی این رساله عبارتند از طراحی محیطی آرامش بخش و درون گرا جهت تفکر و تعمق در مقولات فرهنگی و هماهنگ با ارزش های ملی و بومی با محوریت فضاهای باز، ارتقای کیفیت های مکانی موجود و فراهم آوردن محیطی مناسب برای نمایش آثار فرهنگی- تاریخی و معاصر تبریز. خطوط اصلیِ نظام دهنده و تعیین کننده در طراحی این پروژه، الهام یافته از اصول و مفاهیم درون گرایی و تمرکزبخشی در معماری ایرانی- اسلامی و کهن الگوی باغ ایرانی است. چنانکه باغ ایرانی با هندسه ی متمرکز و محورهای هدایت گر خود و تجلی خصوصیات ثابت کالبدی همچون سلسله مراتب دسترسی، تقارن و نظم و دیواهای محصورکننده، در کنار جلوه گری عناصر طبیعی همچون آب، باد، گیاهان و آفتاب و پرندگان، به تداعی احساس آسایش و مطلوبیت، مبتنی بر حواس پنج گانه، منجر می شود و این آرامش در نهایت مقدمات توجه و تمرکز بر درون جهت تفکر و اندیشه را فراهم می آورد. همچنین، اصل پایدار درون گرایی در معماری ایرانی و خصوصیات تقویت کننده ی آن همانند «سلسله مراتب فضایی»، «مرکزگرایی»، «محوربندی فضایی» و ... غیره، کالبدی سازگار برای تفکر و اندیشه ایجاد می کند.سایت انتخابی برای پروژه در محوطه ی فرهنگی- تاریخی مقبره الشعراء و در مجاورت با مسجد- مقبره ی سیدحمزه(ع) و بنای یادبود شاعران قرار دارد. با توجه به سابقه ی تاریخی این مکان در کوی سرخاب، که سالیان بسیار محل اقامت شاعران و عارفان از سراسر نقاط ایران بوده (حظیره الشعراء) و امروزه به مکانی برای آرامش ابدی ایشان تبدیل گشته است، محیط آن می تواند پتانسیل های فرهنگی و کالبدی ارزشمندی در جهت پیشبرد اهداف طرح در اختیار قرار دهد. فضاهای اصلی پیش بینی شده برای پروژه نیز دربرگیرنده بخش های نمایشگاهی مختلف، فضاهای فرهنگی- آموزشی مکمل و فضاهای سبز با رویکرد فرهنگی است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

رابطه فرهنگ و معماری (با بررسی موزه هنرهای معاصر تهران)

تحولات قرن حاضر، موجب دگرگونی­ها و تغییراتی در بین برخی جلوه‌های زندگی و فرهنگ جامعه ایرانی و کم­توجهی به معماری سنتی گردید. از طرفی سرعت وقوع این تحولات، مانع تطبیق آن‌ها بافرهنگ جامعه شد. درحالی‌که این تحولات در کشورهای اروپایی گام‌به‌گام صورت گرفته بود و آن‌ها تا حد زیادی تغییرات را به‌راحتی جایگزین کردند. حال اگر برای باززنده­سازی فرهنگ و معماری اصیل ایرانی، عوامل اساسی آن شناخته شود، این ه...

متن کامل

طراحی موزه میراث طبیعی با رویکردی مفهوم گرا به معماری بیونیک در پارک پردیسان

آن چه با مطالعه روند توسعه بیونیک تا کنون حاصل آمده است تمرکزی بر وجوه عملکردی است که دلیل آنرا باید در نوع نگاه مصرفی انسان مدرن و خواستگاه پیدایش این دانش جست. در این تحقیق نگرش های فعلی بیونیک در معماری به چهار سطح ساختار زیستی، رفتاری، مجموعه روابط اکوسیستمی و معنا ارتقاء می یابد که تمامی این سطوح در دو مقیاس میکرو و ماکرو قابلیت واکاوی را داراست و با یافتن فرایندهای سازگار و منطبق با فراین...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023